Een paar maanden geleden leerde ik Stephanie kennen via Instagram. Daar, en in haar boek Hersenletsel – Balans in je leven, schrijft zij over het herstelproces na een hersenbeschadiging, en geeft ze tips om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Of zwangerschapsvergiftiging nou wel of geen hersenbeschadiging veroorzaakt, ik herken heel veel in wat zij vertelt.

Daarom heb ik haar gevraagd om een serie gastblogs voor ons te schrijven. Want wat de oorzaak ook is, de vermoeidheid en de cognitieve klachten (zoals prikkelovergevoeligheid en concentratieproblemen) die je kunt overhouden na (pre-)eclampsie en/of HELLP, kunnen jaren blijven en je leven enorm beperken. En aangezien er in de medische wereld weinig bekend is over hoe je ermee kunt omgaan, zoek ik altijd naar andere invalshoeken.

In dit tweede gastblog geeft Stephanie tips voor meer energie gedurende de dag.

En dan is de ochtend voorbij en dan zit je dag er eigenlijk al op. Zo uitgeput voel je je. Maar je moet nog heel de dag. En daarom geef ik je in de komende blogs een aantal tips om meer energie te hebben zodat je meer aankunt. Vandaag de eerste tip: afwisselen van activiteiten.

Afwisseling van activiteiten

Met alles wat je doet, belast je je hersenen. Maar voor de ene activiteit gebruik je andere hersencellen dan voor de andere activiteit. Door dus activiteiten af te wisselen, geef je delen van je hersenen om beurten pauze. Hierdoor houd je het langer vol op een dag.

Hoe kun je dit doen?

Als eerste moet je bepalen wat voor soort belasting een activiteit is voor je brein. Computerwerk vraagt een ander soort concentratie dan het huishouden of je kind aankleden.

Ga bij jezelf na welke activiteiten je onderneemt op een dag en maak een lijst waarop je schrijft welke hersencellen je daar het hardst voor nodig hebt. Bijvoorbeeld: concentratie, drukte, fysiek, beeldprikkels, geluidprikkels, nadenken, regelen. Maak jouw eigen onderverdeling.

Bepaal dan je dagindeling. Hoe kun je je dag zo indelen, dat je activiteiten kunt afwisselen?

Veel activiteiten zijn gecompliceerd qua belasting, dus het is echt wel even puzzelen.
Wat komt er bijvoorbeeld kijken bij het naar school brengen van de kinderen?

  • geluidsdrukte
  • beeldprikkels
  • regelen en organiseren
  • alert in het verkeer

Je ziet al dat er heel veel verschillende taken door je brein uitgevoerd moeten worden.

Wat wel meteen duidelijk is, is dat je kind naar school brengen een pittige taak is. Het lijkt altijd zo normaal, maar als dit voor jou een uitdaging is, bedank je hoofd dan wanneer het je gelukt is. Het is goed, jouw situatie is niet die van een ander. Je hoeft jezelf helemaal niet met anderen te vergelijken.

Bouw rustmomenten in. Het blijft namelijk zwaar om continu bezig te zijn. Geef jezelf daarom na iedere activiteit een rustmoment. Dat mag duren zolang jij het nodig hebt. Ieder lichaam is anders en jouw lichaam is de enige die je kan vertellen wat je nodig hebt.

Hoe ga jij om met je energie gedurende de dag? Laat het me weten in de reacties, ik ben benieuwd!

Stephanie

Stephanie

In 2013 liep Stephanie hersenletsel op na een val van haar paard, en nadat ze in ze in 2018 een auto-ongeluk kreeg, moest ze het herstelproces nog eens doorlopen. De gevolgen van haar letsel is dat ze geen geluid kan verdragen, zich niet kan concentreren en geen energie heeft. Omdat het enige advies wat ze kreeg was dat ze maar moest leren omgaan met haar beperkingen, besloot ze zelf te leren hoe ze beter kon worden. En dat lukte! Ze schreef het boek Hersenletsel – Balans in je leven en richtte de Meditatiebibliotheek op, zodat ze anderen kon helpen met haar kennis en ervaringen.